Z Ústí na Hlavák za 26 minut?

Nová výstava v pražském C.A.M.P. odhaluje, jak by měla vypadat kolejová doprava v roce 2050

Kolejová doprava zažívá po celém světě renesanci. Je rychlejší, ekologičtější a pohodlnější než kdy dřív a stává se páteří moderního městského i meziregionálního cestování. Praha nechce být pozadu – chystá se na zásadní proměnu své dopravní infrastruktury, která změní způsob, jakým budeme za pár desetiletí cestovat.

Nová výstava „Praha zítra? Propojené město“, která je k vidění od letošního jara až do podzimu v Centru architektury a městského plánování (CAMP), návštěvníky doslova přenese do roku 2050. Ukazuje jim, jak desítky kilometrů nových tratí, tunelů a moderních vlaků zkrátí cestu po Praze i jejím okolí na minimum. A že to není jen o kolejích – je to o novém způsobu života, který tyto změny přinesou. V příštích desetiletích totiž přibude v Praze a Středočeském kraji přes půl milionu obyvatel, kteří budou každý den cestovat do práce, škol a za zábavou.

Představte si vysokorychlostní tratě, které Prahu propojíte se třemi evropskými směry – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Vlaky tu budou svištět rychlostí až 320 km/h. Cesta z Ústí nad Labem na Hlavní nádraží? Už za 26 minut. Metro D zasáhne západní část jižního sektoru města, kde žije přes 150 tisíc lidí, a moderní soupravy bez řidiče zajistí rychlý a pohodlný přesun i do okolních oblastí. „Přestavba železničního uzlu a budování tunelů pod centrem Prahy přinese dopravní revoluci srovnatelnou se vznikem metra,“ zdůrazňuje Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

A jak to bude vypadat v praxi? Kolejová doprava se má stát první volbou. Měla by být rychlá, spolehlivá a dostupná. Praha už dnes staví metro D, rozšiřuje tramvajové tratě, buduje tramvajový okruh a připravuje nákup nových vlaků, které budou jezdit všude – z centra na okraje a mezi městskými částmi.

Tramvajová síť s 150 kilometry tratí přepraví ročně přes 368 milionů cestujících a její rozvoj pomůže snížit emise CO₂. Modernizovaná trať na Kladno zvládne až 50 tisíc lidí denně a nová odbočka přímo na letiště Václava Havla nabídne až osm spojů za hodinu přímo z terminálů do centra města. „Praha se stane městem krátkých vzdáleností – rychlým, pohodlným a šetrným k životnímu prostředí,“ říká náměstek primátora Petr Hlaváček.

Výstava návštěvníky provádí od nostalgických pohledů do historie kolejové dopravy přes dnešek až po budoucnost. Unikátní film „Století kolejí“ z archivních záběrů vás zavede do minulosti, zatímco interaktivní 3D model Prahy vás vtáhne do roku 2050, kde si mohou prohlédnout nové tratě, zastávky i nádraží vlastním tempem.

Pětadvacet metrů široká projekční stěna návštěvníky přenese na vlakové nástupiště v životní velikosti, kde uvidíte příjezd nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. A pokud mají chuť, mohou si zahrát na výpravčího a poslat modelový vláček tunelem potrubní pošty. „Výstava není jen o dopravě, je to zážitek a pohled do budoucnosti, který ukazuje, jakým směrem se Praha i celé Česko vydávají,“ shrnuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

PRAHA ZÍTRA? PROPOJENÉ MĚSTO

  1. Praha-Výstaviště
    Vlaky a tramvaje se přes 100 let potkávají u Výstaviště. Nyní tu nově vznikne přestup a trať na letiště bude plnit roli místní dopravy nejen pro obyvatele Holešovic.

  1. Praha-Veleslavín
    Vlaky směrem na Kladno a letiště pojedou tunelem už ze Stromovky. Ve Veleslavíně z něj vyjede a pojede po nově dvoukolejné trati.

  2. Praha-Dlouhá míle

    Železnice na letiště nabídne řadu nových přestupů na ostatní druhy dopravy. Jedním z nich bude méně známý projekt Praha-Dlouhá míle bude spojovat přestup mezi vlaky, autobusy (trolejbusy) a tramvajemi.

  3. Dvorecký most
    Všechny cesty nevedou do centra. Nejnovější pražský most propojí nejen Podolí a Zlíchov, ale stane se důležitým propojením sousedících městských částí. Tzv. tangenciální propojení jsou důležitým směrem rozvoje tramvajové sítě Prahy.

  4. Václavské náměstí
    Systémová změna, která byla už dlouho potřeba. Tak vám návrat tramvají popíše odborník. Spíše, než aby se pohodlně jezdilo na Václavák samotný, je to opatření proti výlukám a nehodám a zrychlení dopravy skrze centrum. Koleje se začnou pokládat už letos.

  5. Praha-Bubny
    Dříve to tak nevypadalo, ale okolí Vltavské je vynikajícím dopravním uzlem. Nově vznikající stanice Praha-Bubny je už téměř hotová. Nabídne přímý přestup na tramvaj i metro. Kromě samotné stanice se změní vedení tramvaje, vznikne nový vstup do metra a vytížená ulice na nábřeží se skryje do podzemí. Dobré dopravní spojení s městem umožní i výstavbu, která je pro oblast přilehlého brownfieldu naplánovaná.

Kredit vizualizací: IPR Praha


Text: Alena Malá

Foto/vizualizace: IPR Praha

Mohlo by vás zajímat