Příběh pražského hotelu NH Collection Prague Carlo IV se celý ukrývá v duchu jeho skrytých pokladů. Budova, která byla v devatenáctém století postavena jako první Zemská hypoteční banka a po válce sloužila jako ústředí hlavní pošty, si i dnes uchovává svou historickou atmosféru a jedinečný charakter. V rozhovoru s jeho ředitelem, zkušeným hoteliérem, Martinem Žídkem, se dozvídáme nejen, jak náročné bylo původní historickou stavbu přeměnit na moderní hotel, který hostům poskytuje nezapomenutelné zážitky, ale i to, zda se Praze daří získat si v luxusním turismu mezi evropskými městy své místo.
Nacházíme se v krásném hotelu Carlo IV, v budově, která dříve sloužila jako banka. Jaká je jeho historie?
Budova byla navržena rakouským architektem Achillem Wolfem v roce 1890 a sloužila jako První Zemská hypoteční banka. Má za sebou opravdu dlouhou historii a tu se snažíme v hotelu promítnout. Na hotel byla budova přestavena italskými architekty ve spolupráci s českým architektonickým studiem DAM architekti, a první hosty hotel uvítal v roce 2003. Do té doby, a zejména v období komunismu, sloužila jako ředitelství pošty. Zde se trochu píše i temná historie hotelu, jelikož se zde cenzurovala veškerá pošta ze zahraničí.
K historii hotelu se váže i jeho filmová sláva. Lobby hotelu se objevilo v první „bourneovce“ „Agent bez minulosti“ s Mattem Damonem (známá scéna úprku z ambasády, kde naše lobby hrálo americkou ambasádu ve Švýcarsku) a naposledy také ve velkém hitu „Spiderman: Daleko od domova“. Stále k nám přijíždí velké množství fanoušků fotit se na stejných místech jako jejich akční hrdinové. Ale to jsem trochu odbočil.
Ačkoliv budova prošla zásadní rekonstrukcí, sloužila v minulosti zcela pro jiné účely. Splňuje tedy nyní očekávání hostů a obecně moderní standardy cestování?
Historická část hotelu je velmi vítaným prostorem pro naše hosty a je to asi to nejcennější, co zde máme. V historickém lobby, které původně sloužilo jako bankovní hala, je umístěn i Vault Bar, citlivě přestavený z původního trezoru, a přízemí hotelu jsme proměnili na luxusní „spa“. To dává hotelu obrovskou přidanou hodnotu, a právě proto k nám hosté jezdí. Chtějí zažít ten jedinečný genius loci spojený s Prahou a její historií. A jak těžké bylo skloubit historickou budovu s požadavky moderního hotelu? Jednoduché to nebylo. Historická budova sama o sobě měla malou kapacitu, a tak ve spolupráci s architekty a památkáři bylo přistaveno celé nové moderní křídlo, které navýšilo kapacitu pokojů na dvojnásobek. Zároveň vzniklo úplně nové konferenční centrum. V roce 2004, tedy jen rok po renovaci, hotel získal ocenění Stavba roku za citlivou proměnu historické budovy, což byl velký úspěch. Vytvořit v historické budově plnohodnotný hotel, znamenalo zajistit kompletně novou infrastrukturu a technologie, které byly už tehdy nezbytné. Na místě „spa“ bývaly třídírna pošty, sklady a prostory pro balíky, a dnes tam hosté najdou dvacetimetrový vyhřívaný bazén, páru, saunu, masáže a posilovnu. Šlo o zásadní rekonstrukci. Již tenkrát bylo potřeba myslet na budoucnost, a proto byly do hotelu v roce 2003 implementovány vysokorychlostní internet, počítačové datové přípojky a další technologie, které jsou dnes samozřejmostí. Abychom hotel udrželi stále atraktivní, prošel v roce 2022 další velkou renovací, tentokrát již pod svojí novou značkou NH Collection, která myslí na pohodlí současného hosta a nové trendy, od coworkingových prostor přes jednoduché nabíjení chytrých telefonů, pohodlné nové designy pokojů a wellness. Zkrátka hotel je pro nás živý organismus, který se musí vyvíjet a jít s dobou, protože chceme, aby se u nás hosté cítili dobře a vždycky se rádi vraceli.
Zmínil jste spa, nabízíte zde také výbornou gastronomii a pořádáte eventy. Každý luxusní hotel má něco, v čem vyniká a staví na tom svůj marketing. Na čem jej stavíte vy?
Právě ten příběh o historii našeho hotelu, který je velmi úzce spjat s dějinami Prahy. A k tomu špičkový pětihvězdičkový servis, kvalitní služby, rozsáhlé a luxusní spa nebo konferenční patro umístěné v přízemí hotelu. Nabízené sály lze různě propojovat a je možné k nim využít i samostatného vchodu z ulice. Díky tomu můžeme pořádat eventy zcela odděleně od běžného provozu hotelu. Součástí je i historický dvůr, který také často využíváme na akce a společenské události. To vše nám umožňuje zajistit hostům potřebné soukromí. Nicméně tím největším lákadlem je samozřejmě historické hotelové lobby. Už samotný příchod k hotelu je pro hosty zážitkem. Vidí majestátní historickou budovu, vystoupají po původním schodišti a červeném koberci, a ocitnou se v lobby, které bylo při poslední renovaci v roce 2022 pečlivě navráceno do původního stavu z dob hypoteční banky. Každý, kdo do něj vstoupí, se na chvíli zastaví „v údivu“, než pokračuje dál k recepci. Dalším unikátním prvkem je zmiňovaný trezor, dnes citlivě zakomponovaný do hotelového baru. Hosté si zde mohou v klidu vychutnat drink a užít si nerušenou atmosféru mimo frekventovanější lobby. Trezor, náš Vault Bar, je takovou pomyslnou třešničkou na dortu hotelu, a lze si jej pronajmout i na malé luxusní soukromé oslavy. Často se v něm fotí módní editoriály či pořádají exkluzivní eventy. Jde o prostor maximálně pro 20 až 25 lidí. Přes den si zde můžete dát koktejly, které jsou inspirované filmy, které se v hotelu točily.
Praha je jednou z nejnavštěvovanějších turistických destinací v Evropě. Máte velkou konkurenci?
Konkurence je a považuji ji za zdravou. Zlepšuje služby, rozšiřuje nabídku a celkově přispívá k lepšímu konkurenčnímu prostředí. Za sebe bych ale byl nejraději, kdyby se v Praze otevíraly především hotely skutečně luxusního charakteru. A musím říct, že se to poslední dobou daří. Vznikají zde nové luxusní hotely, které zvyšují povědomí o destinaci mezi náročnější klientelou a zároveň přivádějí do Prahy hosty, kteří tu třeba ještě nikdy nebyli. Praha je bezpochyby velmi úspěšná destinace. Těžíme z historie, pohostinnosti, kultury, koncertů a dalších atraktivních aspektů. Na druhou stranu je potřeba říct, že pro tu opravdu luxusní klientelu, která je zvyklá cestovat do vyhlášených měst, jako Paříž, Řím nebo Londýn, Praha zatím nemá tolik co nabídnout. V tomto ohledu bohužel stále trochu zaostává, protože je stále spíše vnímána jako dostupnější a masovější destinace.
A mění se to s postupem času?
Mění se to, ale poměrně pomalu. Abychom dokázali přilákat kvalitnější klientelu, je potřeba se zaměřit na trhy, odkud tito hosté přijíždějí. A tam narážíme na problém dostupnosti. Praha bohužel stále nemá dostatek přímých leteckých spojení s hlavními trhy, jakými jsou Severní Amerika, Blízký východ, Japonsko nebo obecně Asie. Ve spolupráci s různými organizacemi pracujeme na zlepšení. I Letiště Praha se stále více snaží přivést aerolinky, které by létaly napřímo do zmíněných destinací, ale je to proces velmi pomalý a zdaleka ne jednoduchý.
Kdo jsou vaši typičtí hosté a co očekávají? A mění se v průběhu času trendy a jejich nároky?
Trendy se mění neustále. Praha má ale velkou výhodu, že je atraktivní pro velmi široké spektrum návštěvníků. Od obchodních cestujících, přes klasické turisty, baťůžkáře, rodiny s dětmi, až po náročnější cestovatele, kteří vyhledávají kvalitní kulturu a výjimečné zážitky. V tom má Praha oproti jiným destinacím opravdu obrovský náskok. Na druhou stranu je nutné říct, že v Evropě je konkurence mezi městy velká. Každé velké město má svou historii a své lákadlo, takže nelze spoléhat jen na to, že Praha je krásná. Pokud jde o aktuální trendy, v posledních letech je stále více v popředí zájem o zážitky. Dnes už to není jen o tom, najít kvalitní hotel s dobrou kuchyní a navštívit destinaci, kde člověk něco uvidí nebo pozná. Dnešní hosté očekávají kompletní ucelený zážitek, od příjezdu až po odjezd.

Jedním ze současných trendů je udržitelnost. Ale luxus a udržitelnost podle některých názorů nemohou jít ruku v ruce.
Luxus s udržitelností skloubit lze, jen to jde v našem odvětví pomaleji než jinde. I v luxusních pětihvězdičkových hotelech hosté čím dál tím více vyžadují určité prvky udržitelnosti. Zajímá je to a aktivně se na to ptají. Začínáme již u zcela základních věcí. Opustili jsme plastové minilahvičky se šampony a mýdly a nahradili je většími baleními, která se dají doplňovat nebo recyklovat. Samozřejmostí je pro nás třídění odpadu. Hosté se navíc mohou zapojit i sami. Čím dál více klientů odmítá denní úklid, výměnu ložního prádla nebo ručníků. Dnes je běžným standardem, že pokud host nechá ručník na věšáku, znamená to, že ho nechce měnit. A když personál toto pravidlo omylem poruší, některé hosty to dokáže opravdu rozčílit, protože si vědomě přáli ručníky neměnit, a šetřit tak energii i vodu. Udržitelnost se týká i gastronomie. Hosté vyžadují především suroviny od lokálních dodavatelů, což je pro nás velká výhoda. Máme čerstvé potraviny a zároveň se snižuje množství obalového materiálu. Náš šéfkuchař, Josef Votoček, při sestavování menu upřednostňuje lokální a sezonní suroviny, a přípravu jídel promýšlí tak, aby byl odpad surovin minimální. Sami si také nakládáme a fermentujeme zeleninu. Stejný přístup aplikujeme také při akcích a konferencích. Nepoužíváme plastové lahve, vše servírujeme ve skle nebo ve vratných obalech. U snídaní minimalizujeme gastro odpad. Máme procesy zajišťující, že jídlo hostům nechybí, ale zároveň se ke konci servisu nevrací zpátky do kuchyně kilogramy nevyužitých potravin. Naše společnost se přihlásila k celosvětovému projektu „Zero Waste Strategy“, v rámci kterého bychom měli do roku 2030 dosáhnout téměř úplného odstranění odpadu. Už nyní detailně měříme množství vyprodukovaného odpadu. Třídíme, zaznamenáváme a vyhodnocujeme, kolik ho vzniká a jak ho dál redukovat. V rámci udržitelnosti je velkým tématem i spotřeba papíru, respektive postupné opouštění klasických papírových procesů. U příjezdu už hosté nepodepisují papírové registrační karty, pouze elektronicky na tabletech. Faktury a účty také automaticky posíláme emailem, pokud host výslovně nepožádá o tištěnou verzi. I samotná komunikace s návštěvníky hotelu, ať už před příjezdem, nebo během jejich pobytu, probíhá přes naši aplikaci. Lidé si mohou online objednat pokojové služby, udělat rezervaci nebo poslat dotaz, aniž by museli volat na recepci. Stejně tak interní komunikace po hotelu dnes probíhá výhradně elektronicky. Na konferencích používáme například elektronické flipcharty, recyklované tužky a další pomůcky šetrné k životnímu prostředí. Takovou hezkou novinkou je osazení tří včelích úlů na střešní zahradě konferenčního centra. Máme tedy několik tisíc nových „kolegyň“, které velmi pracovitě vyrábějí med. Už brzy bychom měli poprvé stáčet vlastní úrodu. Med plánujeme nabídnout hostům při snídaních nebo v restauraci, ale chceme ho také zakomponovat do naší nabídky spa ošetření a masáží.
Když se vrátím k hostům a obecně cestovnímu ruchu, jak si dnes Praha stojí v porovnání s ostatními městy v Evropě? Využívá dostatečně svůj řekněme „hostitelský potenciál“?
Myslím, že Praha má na víc, než jak se prezentuje v zahraničí a na jakou cílovou skupinu turistů míří. Praha je díky své architektuře a autentičnosti nesmírně atraktivní destinací. Pomáhá tomu i tradiční pohostinnost, která tu stále ještě je, i když se také začíná pomalu vytrácet. Bohužel ale stále chybí nabídka opravdu špičkových kvalitních služeb. A tím nemyslím jen hotely. Velmi pozitivní je, že v poslední době vzniká řada výjimečných luxusních restaurací. Mnoho českých šéfkuchařů se vrací ze zahraničí a přináší sem své zkušenosti. Otevírají se zajímavé koncepty, a Praha se díky tomu stává gastronomicky čím dál atraktivnější. Jsem rád, že se CzechTourism rozhodl zapojit do projektu michelinského hodnocení, a Česko se tak zařadilo na seznam zemí, kde inspektoři Michelin restaurace hodnotí. Tím se skupina přijíždějících cestovatelů o něco rozšíří. Dnes už lidé běžně cestují po světě za vyhlášenými restauracemi. A je jim jedno, jestli se nacházejí v Praze, Kodani nebo Londýně. A Praha konečně začíná v tomto směru držet krok, což mě velmi těší. Na druhou stranu, u gastronomické nabídky luxusních služeb to zatím do značné míry končí. Host, který bydlí v luxusním hotelu a chodí do špičkových restaurací, očekává, že bude mít přes den k dispozici i další možnosti, například opravdu luxusních nákupů. A to je v Praze slabina. Samozřejmě se můžeme bavit o Pařížské ulici, která je určitě zajímavá, ale upřímně musíme říci, že pokud ji srovnáme s Paříží, Londýnem nebo Tokiem, nabídka je pořád velmi omezená.
A co kultura?
Koncerty a kulturní akce jsou velkým lákadlem. Do Prahy přijíždí klientela za operou, koncerty vážné hudby či divadlem. To vše přitahuje náročné návštěvníky. Myslím si ale, že bychom mohli jít ještě o krok dál a nabídnout opravdu luxusní zážitky. Co nám zde stále chybí, jsou prestižní eventy nebo výstavy, za kterými lidé cestují například do Londýna, Paříže, či po celém světě. Různé festivaly nebo unikátní kulturní akce, které by Prahu činily destinací pro špičkové zážitky světového formátu, tu zatím postrádáme.
Existuje na to nějaký recept?
Je to takový zamotaný kruh. Dokud Praha nebude mít nabídku pro nejnáročnější klientelu, tak tito hosté nepřijedou. Na druhou stranu, i kdyby nabídka existovala, bez přímých letů k nám tento druh klientely nedorazí. Spolupráce všech zúčastněných stran je proto opravdu náročná. Zahrnuje luxusní hotely, letiště, aerolinky, propagaci v zahraničí prostřednictvím CzechTourism, podporu Ministerstva pro místní rozvoj, spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí kvůli vízovým povinnostem, protože Česká republika stále není pro některé zdrojové trhy vnímána jako snadno dostupná destinace. Nedostatek přímých letů, vízová povinnost a do určité míry i nedostatek nadstandardních služeb zatím řadí Prahu spíše mezi tzv. „béčkové“ destinace. Ale abych nebyl jen negativní. Nabídka služeb se rozrůstá a určitě se zvyšuje poptávka po exkluzivních hotelech a restauracích. Praha začíná být v povědomí náročné klientely a vznikají zde nové luxusní hotely. Velmi oceňuji stále se zlepšující propagaci Prahy v zahraničí, kde se CzechTourism čím dál více zaměřuje na klíčové trhy. Plány dlouhodobého rozvoje Letiště Praha jsou rovněž pozitivní a ukazují správný směr, i když realizace může ještě chvíli trvat. Praha má nyní opravdu našlápnuto, aby se dostala mezi destinace první ligy luxusních měst. Zájem návštěvníků roste, poptávka se zvyšuje a povědomí o významu luxusního turismu sílí i mezi místními politiky a organizacemi působícími v cestovním ruchu. Jsem přesvědčen, že jdeme správným směrem, a to je velmi pozitivní.
Text: Kateřina Ehrenbergerová
Vizualizace: archiv NH Collection Prague Carlo IV
Foto: Ondřej Košík