Lukáš Blažek:

Investovat do nemovitostí jde i s tisícikorunou

Česká investiční platforma, která propojuje drobné investory s podnikateli a developery, se připravuje na expanzi do Evropy

Ronda Invest přibližuje svět nemovitostních investic široké veřejnosti, ve kterém mohou investoři již od tisícikoruny zhodnocovat své peníze ve stabilních projektech. Cílem je propojit perspektivní podnikatelské záměry s investory, kteří hledají bezpečné a zároveň výnosné příležitosti. A že se to Rondě daří, potvrzuje fakt, že od svého vzniku v roce 2018 profinancovala projekty za více než tři a půl miliardy korun. Po úspěšném startu v tuzemsku se zaměřila na Slovensko a do budoucna má ambici proniknout i na další evropské trhy. Nejen o tom, jak investování s Rondou funguje, ale i o investičních strategiích a výhledech do budoucna, jsme hovořili s obchodním ředitelem Lukášem Blažkem, který je součástí firmy od jejího začátku.

Ronda se vyprofilovala jako provozovatel investiční platformy do developerských projektů. V čem je váš model odlišný od kolektivního investování, jako jsou nemovitostní fondy nebo crowdfundingové platformy pro menší investory?

Trochu to upřesním, my na jedné straně provozujeme investiční platformu, jejímiž klienty jsou drobní investoři investující do úvěrů financovaných společností Ronda Invest. To je hlavní rozdíl oproti klasickým crowdfundingovým společnostem. Nejsme typický crowdfunding, jsme takzvaná P2B platforma, což znamená, že když se objeví zájemce o úvěr, tak ho nejprve zafinancuje přímo naše společnost z vlastních prostředků, a teprve když klient řádně splácí a plní své informační povinnosti, zařadíme jeho úvěr na naši investiční platformu. Nejdříve financujeme z vlastního, teprve potom nabízíme investorům možnost podílet se na úvěru. To je podstata našeho obchodního modelu. To nám umožní financovat rychle, to je naše největší konkurenční výhoda.

Dají se nějak charakterizovat developerské projekty, kterým poskytujete úvěry?

Financujeme různé podnikatelské záměry, i když developerské projekty tvoří přibližně polovinu objemu poskytnutých úvěrů. Vedle developmentu se zaměřujeme i na další typy financování, například provozní financování. Máme produkt pro financování pohledávek a nabízíme také tzv. americkou hypotéku pro podnikatele. Nicméně je pravda, že development je pro nás klíčový. Zaměřujeme se především na menší developerské projekty v České republice a na Slovensku.

Zmiňujete americkou hypotéku. Znamená to, že když potřebuje společnost finance a vlastní nějakou nemovitost, tak vy jí poskytnete hypotéku?

Ten termín je samozřejmě spíše marketingový. Ve skutečnosti jde o neúčelový úvěr, který poskytujeme příjemci úvěru. Na druhou stranu nás vždy zajímá, kam peníze směřují. Ve smlouvě je většinou uvedeno, že úvěr je určen na rozvoj podnikatelských aktivit, a my si skutečně dáváme záležet na tom, abychom rizika dobře vyhodnotili. Nejsme zastánci poskytování úvěrů typu konsolidace, kde klienti často přestávají zvládat splácení. To bychom si tzv. „černého Petra“ přebírali k nám, a to pro nás není cesta. Naopak máme rádi projekty, kde je jasně vidět smysl, kdy si klient za peníze něco pořídí, zrekonstruuje, rozprodá, zkrátka posune svůj byznys dopředu. Chceme, aby naše úvěry pomáhaly k rozvoji.

Jak celý proces probíhá?

Co se týče oslovování drobných investorů, to běží na základě marketingových aktivit. Provozujeme online platformu, jejíž cílem je oslovit drobné investory v online prostředí. Můžete si představit, že máte k dispozici nějakou částku, dejme tomu sto tisíc korun, přemýšlíte, kam ji investovat a při hledání na webu narazíte na Rondu. Zalíbí se vám, přečtete si reference, zaregistrujete se na platformě a projdete registračním procesem. Na základě registrace a ověření vaší identity jako investora získáte přístup do platformy, ve které si již sami vybíráte konkrétní investiční příležitosti. Rozhodujete, kolik peněz a do kterého projektu chcete investovat. Peníze pak pošlete na účet, který máte zřízený u naší sesterské společnosti, ty se „odinkasují“ a připíší ke zvolené investici. Reálně tak investujete do konkrétního úvěru.

Jak často vyplácíte investorům jejich výnosy?

Výnosy vyplácíme měsíčně. Pokud je například výnos daného úvěru osm procent ročně, dostává od nás klient každý měsíc alikvotní část výnosu, jak je splácen úvěr. Klienti to mají rádi, protože zaprvé vidí, že obchodní model funguje, zadruhé jim tyto pravidelné výnosy přinášejí konkrétní užitek. A pokud investují větší částky, mohou tyto výnosy dál reinvestovat, a to opět u nás, za což jsme samozřejmě rádi, nebo jinde v rámci svého investičního portfolia.

To znamená, že drobný investor má k dispozici jakýsi katalog investičních příležitostí, na základě kterého si může vybrat?

Je to velice jednoduché, když se podíváte na naše webové stránky, uvidíte, že je velmi otevřený a informačně bohatý. Najdete tam vše potřebné, a to i bez registrace. Klienti, kteří se teprve rozhodují, zda se stát investory, mají možnost už dopředu vidět investiční příležitosti, které nabízíme, snažíme se být maximálně transparentní. Jednou z hlavních výhod našich investic je, že každý námi poskytnutý úvěr je zajištěn zástavním právem k nemovitosti. Kromě toho využíváme i další zajišťovací nástroje. A protože Češi tradičně rádi investují do nemovitostí, nabízíme jim možnost, jak do nemovitostí investovat i bez toho, aby si je museli sami fyzicky kupovat. Umožňujeme jim podílet se na výnosech z úvěrů zajištěných nemovitostmi.

​​Často se jedná o drobné investory, tedy nekvalifikované. Nepotřebují k rozhodování o výběru přece jen nějaké poradenství?

Investiční poradenství neposkytujeme, to rozhodnutí je vždy na samotném klientovi. Často se ale stává, že k nám klient přijde právě na základě doporučení svého finančního poradce, který s ním řeší jeho celkové investiční portfolio a navrhne, aby část peněz zainvestoval k nám. V tom případě už klient přichází s tím, že má jasno, proč investuje, a ví, jak naše nabídka zapadá do jeho celkové investiční strategie.

Investujete kromě financování podnikatelských záměrů, zajištěných nemovitostí i přímo do samotných developerských projektů?

Ano, zaměřujeme se na financování developerských projektů. Zatímco banky obvykle financují až větší projekty, řekněme od sto milionů korun výše, my se soustředíme na menší často lokální projekty. Typicky se pohybujeme v objemech od dvaceti do sto milionů korun. Rádi financujeme výstavbu například čtyř dvojdomků, tří trojdomků nebo několika solitérních vil, tedy klasický menší development. Zajímá nás i segment rekonstrukcí činžovních domů, zejména v Praze, krajských a okresních městech. Tyto projekty jsou pro nás velmi atraktivní. Vedle toho podporujeme také různé nástavby nebo půdní vestavby. Aktuálně připravujeme například financování čtyř mezonetových bytů v rámci vestavby v Praze v Nuslích.

Češi mají zálibu investovat do cihel. Jde o tradiční přístup Čechů věřit spíše cihlám než třeba akciím nebo se zájem zvyšuje vzhledem k situaci na realitním trhu?

Nejspíše to vychází z našeho historického nastavení. Češi jsou konzervativní. Když se podíváme, kde mají lidé v Česku uložené peníze, jsou to stále především bankovní účty, termínované vklady nebo spořicí účty. Je tu samozřejmě dlouhodobá snaha, a to nejen ze strany finančních poradců, naučit Čechy investovat trochu rizikověji, ale s potenciálně vyšším výnosem. Akcie nebo dluhopisy však stále nepatří mezi nejoblíbenější investiční nástroje. Češi mají obecně blízko k nemovitostem. Ať už tím, že si koupí investiční byt, nebo prostřednictvím různých investičních platforem, crowdfundingu, případně fondů kvalifikovaných investorů, které rovněž cílí na nemovitostní projekty. Oblíbené jsou i realitně zaměřené otevřené podílové fondy. Někoho může napadnout otázka, zda takové investice mohou šponovat ceny nemovitostí, odpověď je však velmi obtížná. Obecně víme, že proces vydávání stavebních povolení je u nás velmi pomalý. Projektů vstupujících na trh je málo, a než developer získá všechna potřebná povolení, často to trvá i několik let. Do toho se přidává silný zájem institucionálních investorů, kteří skupují celé činžovní domy určené pouze k pronájmu. Faktorů, ženoucích ceny nemovitostí nahoru, je rozhodně víc.

O jakou investici je mezi vašimi investory největší zájem? Je to podnikatelská nemovitost firmy, která potřebuje financování, zrekonstruovaný činžovní dům nebo například výstavba dvou řadovek?

Trochu bych to vymezil. Když poskytujeme úvěr, je pro nás klíčová především kvalita zajištění. My se na to díváme z pohledu, co by se dělo, kdyby klient přestal splácet a došlo by k nutnosti prodeje zajištěného aktiva, tedy nemovitosti. V takovém případě hraje zásadní roli likvidita a nejlikvidnější jsou samozřejmě standardní typy nemovitostí, jako jsou rezidenční nemovitosti, tedy byty, řadové domy, samostatné vily nebo činžovní domy. Až daleko za nimi jsou z hlediska likvidity například průmyslové areály. Právě proto se do zástavy průmyslových celků nebo výrobních hal prakticky nepouštíme. To, co tedy skutečně financujeme, jsou převážně rezidenční nemovitosti v dobrých lokalitách. A kromě samotného typu zajištění hraje významnou roli i výnos, který daná investiční příležitost nabízí investorům. V současnosti se výnosy, které nabízíme, pohybují zhruba v rozmezí od 7,2 do 8,5 procent za rok. Ten koridor není příliš široký, ale z datových analýz víme, že investory nejprve zajímá výše výnosu, a až poté se zabývají typem nemovitosti, která je v zajištění. Dnes už máme přibližně čtyři a půl tisíce investorů a většina z nich u nás nemá pouze jednu investici, tzv. participaci. Naopak velká část našich klientů má těchto participací hned několik. Jakmile se jim jedna investice splatí, vracíme jim původní částku a snažíme se je motivovat k tomu, aby zainvestovali znovu do další investiční příležitosti, do dalšího úvěru. A to se nám daří. Většina našich klientů má u nás alespoň dvě až tři aktivní investice současně. Takto si zároveň vytvářejí diverzifikované portfolio, které jim pomáhá snižovat riziko. A to je odpovědný přístup k investování.

Můžete říci, v jakých řádech se pohybuje investičně váš nejmenší a největší investor?

U nás je možné investovat od tisícikoruny. Máme klienty, kteří si nás chtějí nejprve vyzkoušet. Často se jedná o někoho, kdo se nás ptá, jak vlastně fungujeme, a my mu jednoduše doporučíme, aby zainvestoval malou částku. Tím získají plný přístup do naší platformy a uvidí, jak fungujeme v praxi. Na jedné straně tedy máme investory, kteří začínají s tisícikorunou, na opačné straně spektra jsou klienti, kteří investují v řádech nižších milionů. Několik investorů u nás má zainvestováno deset milionů korun a výš.

Jsou to i firmy?

Ano, i firmy, několik právnických osob. Nicméně strategicky se zaměřujeme hlavně na růst počtu aktivních drobných investorů. Nechceme mít závislost na několika dominantních velkých investorech. Naopak, chceme mít široké spektrum klientů, ideálně tisíce drobných investorů, mezi které jsou naše prostředky rozprostřeny. To považujeme za zdravé a dlouhodobě udržitelné.

Proč jste zvolili právě tuto strategii? Chcete získat širokou klientskou základnu? A ti, co u vás zbohatnou, aby u vás zůstali?

Ano, může to tak samozřejmě být. Na druhou stranu, když má u nás například někdo zainvestováno sto padesát tisíc korun, úvěr se splatí a on si tuto sumu plus výnosy přepošle pryč, nijak nás to neohrozí. Nejde o zásadní objem. Jiná situace by nastala, pokud bychom měli jen několik málo dominantních investorů, například institucionálních nebo fondů, kteří by u nás měli výrazné částky a rozhodli by se najednou tyto peníze stáhnout. To by pro nás bylo výrazně komplikovanější. Tuto strategii volíme tedy záměrně a souvisí to především s řízením rizik. Je pro nás zdravější mít širokou základnu investorů rozprostřenou mezi větší počet lidí, než spoléhat jen na úzký okruh velkých hráčů.

Jaké je procento rizikových projektů a jak ta rizika na začátku vyhodnocujete? Existuje nějaký vzorec?

Popíšu to trochu konkrétněji na číslech. Obchodně jsme začali fungovat v roce 2018, od té doby jsme rozpůjčovali přes tři a půl miliardy korun a profinacovali již více než 300 projektů. Popravdě to není zas tak ohromná částka. Na druhou stranu máme velmi kvalitní portfolio, což považujeme za klíčové. Naši investoři vždy dostali své výnosy vyplacené včas. Samozřejmě se může stát, že klient oznámí, že pošle splátku o něco později, ale pokud nás informuje dopředu, víme o tom a počkáme. V těchto případech nejde o žádný zásadní problém. Druhá část vaší otázky směřovala k tomu, jak vybíráme klienty, kterým půjčujeme. A tady opravdu klademe důraz na důsledné ověřování. Pokud k nám přijde nový klient nebo firma, která chce financovat developerský projekt nebo jinou investiční příležitost, zajímá nás především, kdo to je, jak dlouho podniká, v jakých oborech má zkušenosti, a také co má za sebou. Dále se díváme na zdroje příjmů, tedy na celkové podnikatelské aktivity, bonitu a samozřejmě i účel úvěru. Každý náš úvěr je zajištěn zástavním právem k nemovitosti. A tady je zásadní první filtr. Pokud jde o klienta bez zkušeností, například o někoho, kdo žádá o úvěr na development, ale nikdy v životě nic nepostavil, úvěr mu neposkytneme. Následně se zaměřujeme na bonitu, zda klient již nyní generuje příjmy nebo bude schopný příjmy generovat poté, co mu úvěr poskytneme, a z čeho ho konkrétně bude splácet. A zcela zásadní je potom kvalita zajištění. Pokud by klient nabízel nemovitost ve špatném technickém stavu, s právními vadami nebo velmi atypickou nemovitost, a tedy špatně prodejnou nelikvidní, úvěr neposkytneme. To je hlavní rozhodovací kritérium, a v takových případech se žádost o úvěr nedostane dál a rovnou ji zamítneme.

Jak vlastně Ronda vznikla, respektive jak vznikla myšlenka investiční platformy? Můžete nastínit, jak jste začínali a kde se nacházíte nyní?

Akcionáři chtěli využít situace na trhu, která se tehdy nabízela, a zároveň se inspirovali zahraničními zkušenostmi. Cílem bylo vybudovat společnost, která se bude zaměřovat na financování malých a středních podnikatelů a současně provozovat investiční platformu, kterou jsem popsal. S odstupem času se ukazuje, že to bylo správné rozhodnutí. Když se dnes podíváme na trh od doby, kdy jsme v roce 2018 začali, přibyla celá řada investičních a crowdfundingových společností. A to nejen v České republice, ale i v Evropě. A nové firmy stále vznikají. Je tu zkrátka snaha oslovit a získávat investory. A to je i strategie Rondy – získávat kvalitní bankovní klienty, kteří momentálně s žádostí o úvěr v bance neuspěli. Strategií Rondy je financovat zajímavé investiční příležitosti, bonitní klienty a zejména ty, kteří běžně bankovní služby využívají. Přestože jsme akciová společnost a spadáme do nebankovního sektoru, rozhodně nemáme zájem financovat klienty, kteří jsou předlužení, negenerují příjmy, nemají dostatečné zajištění nebo postrádají potřebné zkušenosti. Tým lidí v Rondě je velmi zkušený a řada kolegů, včetně mě, má za sebou dlouhou profesní dráhu ve finančním sektoru. Dobře víme, že banky často odmítnou klienta jednoduše proto, že nesplňuje jejich rigidní kritéria. Banky se většinou dívají především na minulost. Požadují daňová přiznání, výkazy, rozvahu za dva až tři roky zpětně. Budoucnost klienta, tedy to, co plánuje, co zamýšlí s prostředky udělat, bývá pro banku často až druhořadé. U nás je to jiné. Samozřejmě nás zajímá historie klienta, ale důležitá je pro nás především ta budoucnost, tedy co s těmi penězi udělá. A jak už jsem říkal, naším cílem je win-win-win situace. My klientovi poskytneme úvěr, on s těmito prostředky vydělá, třeba zrekonstruuje činžovní dům, něco postaví, rozprodá, realizuje zisk. My mezitím během trvání úvěru vyplácíme výnosy našim investorům. A samozřejmě, i my z toho máme marži, abychom mohli dále fungovat a rozvíjet se. To je v kostce naše strategie i náš přístup k rozvoji.

Jaké máte výhledy do budoucna? Plánujete expanzi?

Už dnes jsme velmi aktivní také na Slovensku. Do budoucna bychom chtěli rozšířit naše portfolio investorů i do evropského prostoru. Přece jen, pokud u nás budou investovat například Němci, Španělé nebo Francouzi, tak ten potenciál v rámci Evropy je pro nás opravdu velký. Ostatně i počet investičních platforem, které v Evropě neustále vznikají, ukazuje, že zájem o tento typ investování je značný, a že je to směr, který má velkou budoucnost.

Současným trendem v Česku je například investovat do nemovitostí v Dubaji nebo Albánii. Plánujete investovat i do nemovitostí v zahraničí?

Jsou to zajímavé investiční příležitosti. Nedávno jsem četl výstup z jednoho dotazníku o tom, jak Češi investují do zahraničních nemovitostí, a ten zájem je skutečně vysoký a dále roste. Zmiňovalo se například Chorvatsko, dále velmi diskutovaná Albánie, Černá Hora, a samozřejmě také oblíbené apartmány v Rakousku, zejména v Alpách. Ale je potřeba říct, že my neinvestujeme, my tyto projekty financujeme. A tady je pro nás klíčový úhel pohledu z hlediska řízení rizik. Pokud bychom například měli v zástavě developerský projekt ve Španělsku a klient by přestal splácet, museli bychom řešit celý vymáhací proces v prostředí, které tak dobře neznáme. Zejména pokud jde o legislativu a právo dané země. Například právě Španělsko, konkrétně Baleárské ostrovy, jsme v minulosti skutečně posuzovali. Měli jsme klienta, který nám tam nabízel do zástavy vilu s rozsáhlými pozemky. Dělali jsme si detailní právní rozbor celé situace, ale nakonec jsme usoudili, že je to ještě předčasné a že těch rizik, která by pro nás z takového kroku plynula, by bylo příliš. Tím, že jsme úvěr nakonec neposkytnuli, jsme ani neohrozili naše investory, kteří by do tohoto projektu případně investovali. Tedy hlavní důvod, proč se zatím v rámci zahraničí soustředíme výhradně na Slovensko, spočívá právě v tom, že dobře známe legislativu a právní prostředí této země.

Zmínil jste, že raději investujete do menších investičních příležitostí, ale jako firma rostete. Plánujete investovat také do větších projektů?

Pro nás je to především o vyvažování objemu poskytnutých úvěrů, tedy celkového objemu peněz, které rozpůjčujeme, v poměru k přílivu prostředků od investorů, a současně samozřejmě i s ohledem na to, jak nám ty úvěry klienti postupně splácejí. Pro správné fungování naší společnosti je zcela zásadní řízení cash flow. Například minulý měsíc jsme poskytnuli úvěry ve výši 140 milionů korun. A to je částka, kterou bychom zhruba první dva roky po zahájení činnosti vůbec nebyli schopni profinancovat. Tehdy ještě obchodní model nebyl natolik rozvinutý, abychom mohli dělat takto „objemné“ obchody. Dnes už ano. Na druhou stranu, když se na to podíváme optikou obchodního plánu, větší úvěry zkrátka potřebujeme. Pomáhají nám naplňovat objem a dynamiku růstu. Z pohledu řízení rizik je důležité mít celé portfolio vyvážené a doplněné také menšími úvěry. Pro nás tedy není problém profinancovat například projekt za tři, pět nebo sedm milionů a vedle toho například úvěr za padesát milionů. Ta pestrost je nakonec přínosná i pro samotné investory. Rádi investují do různých typů projektů. Někdo má zájem o development, jiný preferuje zainvestovat do rekonstrukce konkrétní bytové jednotky, kde je horizont třeba jeden rok, a po jeho uplynutí klient nemovitost prodá a úvěr splatí. Typickým příkladem je dnes velmi rozšířené tzv. flipování, které je na trhu stále populárnější.

Zkuste popsat vašeho typického investora. Je to mladý člověk nebo spíše někdo, kdo už má zkušeností na rozdávání? Převládá nějaká skupina?

Náš typický investor je muž s vysokoškolským vzděláním, v průměru kolem čtyřiceti let a již s nějakými zkušenostmi s investováním. Často se aktivně zajímá o správu vlastních financí, ale ne vždy se orientuje výhradně na alternativní investice, ale rozhodně hledá další možnosti, kam své peníze smysluplně uložit. Máme i mladší generaci investorů kolem dvaceti až pětadvaceti let. Na druhém konci spektra pak máme i výrazné zastoupení lidí v důchodovém věku, což odpovídá i obecné mentalitě českých investorů, kteří jsou spíše konzervativní. A právě náš produkt toto splňuje. Pro investory je důležité, že nabízíme bezpoplatkový produkt. Neúčtujeme žádný vstupní poplatek, což je rozdíl oproti investicím do akcií nebo otevřených podílových fondů, kde vstupní poplatky běžně jsou. U nás klient neplatí ani poplatky za správu, tzv. management fee. Naše investory zároveň zajímá zajištění úvěru, tedy konkrétní nemovitost. Investoři přesně vědí, do čeho své peníze vkládají. Když například financujeme výstavbu čtyř dvojdomků v Ostravě, místní investoři většinou vědí, o jaký projekt se jedná, dokáží si ho představit a mají k němu vztah. V tomto směru u nás hodně lidí investuje právě v lokalitě, kterou znají. Další výhodou je transparentnost. Investor s námi podepisuje rámcovou smlouvu a následně konkrétní dohodu o participaci na dané investici. V té má vždy jasně uvedené pevně specifikované podmínky a výši výnosu. To je něco, co čeští investoři ocení. Mají jistotu, přehlednost a konkrétní výstup. Spektrum našich investorů je skutečně široké, ale velmi silnou skupinou jsou lidé ve věku nad 50 let.

Jaká je nejkratší doba investice?

Poskytujeme úvěry s minimální dobou splatnosti od jednoho roku. Výjimečně i kratší. Většina investic se pohybuje v horizontu jednoho, dvou maximálně tří let. Nedávno jsme měli v nabídce i krátkodobý úvěr s devítiměsíční splatností, a tedy i devítiměsíční investicí. Investoři si své investice vybírají především podle výnosu, délky splatnosti a až poté podle typu zajištěné nemovitosti. Je pravda, že řada investorů má ráda kratší investiční horizont. Peníze se rychle vrátí a mohou je následně zhodnotit v jiném projektu.

Sledujete za dobu, co vaše platforma funguje, nějaký vývoj trendů?

U nás klienti investují přímo do postoupených úvěrových pohledávek, které jsou vždy zajištěné nemovitostmi. To zajištění je pro nás i pro investory klíčové, protože právě nemovitostní zástava poskytuje tu potřebnou jistotu a bezpečí celé investice.

A když se na to podíváme segmentově? Jsou to třeba více investice do rekonstrukcí?

Profilujeme se spíše jako specialista na development. Developerské úvěry jsou na jedné straně objemově větší, na druhé straně s kratší splatností, ale zároveň náročnější na správu. Preferujeme spolupráci s menšími developery, stavebními firmami nebo investory, kteří participují na výstavbě či rekonstrukci nemovitostí. Tito klienti se v oboru pohybují delší dobu a mají za sebou realizované projekty, tudíž na ně máme reference. Ronda je silná právě v opakovaných obchodech, umíme velmi dobře pracovat se stávající klientelou. Letos se situace ještě zlepšila, protože klienti, které jsme získali, jsou u nás spokojeni, a proto je dokážeme opakovaně financovat i na dalších projektech. Výhodou je, že naše klienty už známe, známe jejich finance a mají dobrou platební morálku, což potvrzuje i skutečnost, že naše defaultnost je prakticky nulová. Jakmile si klient na nás zvykne a pochopí, jak fungujeme, je poskytnutí dalšího úvěru mnohem jednodušší. Máme klienty, kteří u nás jsou od roku 2018, a pro které jsme již financovali několik projektů. Víme, že své závazky zvládají. Postaví, prodají a úvěr splatí. Díky tomu jsme mnohem efektivnější v interní práci s nimi. Co se týče vnímání investorů, Češi zůstávají spíše konzervativní. Pokud jde o finanční gramotnost, jsem názoru, že se nezlepšuje tak výrazně, jak by si někteří přáli. Na druhou stranu je pravda, že možnosti investování dnes jsou skutečně nepřeberné. To však může mnohým investorům komplikovat výběr správné nemovitosti či investiční příležitosti, která bude odpovídat jejich individuálním potřebám a preferencím.

Jak se k vám dostávají investiční příležitosti? Oslovují vás zájemci nebo je aktivně vyhledáváte?

Ronda Invest má dva různorodé segmenty klientů. Na jedné straně jsou to investoři, které dokážeme oslovit pomocí marketingových aktivit. Na druhé straně je to segment úvěrových klientů, kteří nás většinou sami neoslovují, aktivně je akvírujeme. Tým lidí v Rondě tvoří odborníci z finanční branže se zkušenostmi se získáváním klientů. Velmi dobře nám funguje spolupráce s externími partnery. Máme externí distribuční síť, což jsou nevýhradní obchodní zástupci, kteří nám doporučují klienty se zájmem o financování. V této síti nejsou jen klasičtí finanční poradci, ale také realitní makléři, pojišťováci, odhadci nemovitostí a advokáti. Jsou to lidé mající blízko k našim úvěrovým klientům a mají přesah zejména na právnické osoby. Těchto osob máme desítky a většinu z nich znám osobně. Vědí, co financujeme, a co nikoli, jsou velmi dobře proškoleni. Jimi posílané poptávky jsou tedy již dobře vyselektované a kvalitní, a nemusíme tak zpracovávat nesmyslné či nereálné žádosti, které bychom museli zamítat. Statistiky nám ukazují, že ze tří poptávek jsou dvě k řešení, což potvrzuje, že dominuje právě externí distribuční síť. Kromě toho dvacet až třicet procent obchodů zrealizujeme přes naše stávající klienty.


Text: Kateřina Ehrenbergerová

Vizualizace: archiv Ronda Invest

Foto: Ondřej Košík

Mohlo by vás zajímat