Do podnikání se pustil v době, kdy většina ostatních spíš přemýšlela, jak krizi přežít. Psal se rok 2009 a světová ekonomika procházela recesí, přesto Adam Zvada vsadil na pronájem kanceláří. V oboru rozhodně nebyl nováčkem, díky manažerským zkušenostem získaným nejen v Česku, ale i v Anglii a USA věděl, jak přeměnit riskantní krok v příležitost. A když do Česka dorazil trend coworkingu a servisovaných kanceláří, byla to právě jeho společnost Scott.Weber Workspace, která převrátila český kancelářský trh vzhůru nohama a stala se lídrem v poskytování moderních pracovních prostor nejen technologickým startupům, ale také velkým korporacím. Podle Adama změnila covidová pandemie očekávání firem i zaměstnanců, hybridní režim se stal normou a kvalitní pracovní prostor novým zaměstnaneckým benefitem. Název společnosti Scott Weber, inspirovaný jeho oblíbenými značkami kol a grilů, mimochodem symbolicky odkazuje na komfort, styl a pohodu, které by podle něj měly být nedílnou součástí života v kanceláři. Dnešní Scott Weber míří ale mnohem dál. Věří, že budoucnost kvalitních kanceláří bude spočívat v jejich „hotelifikaci“, tedy v poskytování služeb srovnatelných s luxusním hotelem.
Setkáváme se ve vašem centru v libeňském DOCKu, které jste otevřeli před rokem. Dnes vidím, že je zaplněné. Jak jste s jeho provozem spokojeni?
DOCK jsme otevřeli prvního dubna 2024 s obsazeností okolo třiceti procent a k jeho kompletnímu zaplnění došlo ke konci minulého roku. V tuto chvíli centrum rozšiřujeme, expandujeme o dalších asi tisíc metrů čtverečních, a tento prostor je již také pronajmutý. To znamená, že centrum s kancelářskou plochou přes čtyři tisíce metrů čtverečních je stoprocentně plné a já jsem spokojený.
Zdá se, že každého půl roku, možná i méně, otevíráte další centrum. Kolik jich v tuto chvíli vlastně máte?
V současnosti máme podepsaných celkem osmnáct prémiových center, která dohromady nabízejí šedesát sedm tisíc metrů čtverečních a osm a půl tisíce pracovních míst. Každého půl roku otevíráme nové centrum, ale nyní jsme se dostali do fáze, kdy se spíš učíme další nabídky kancelářských prostor od Landlordů a Brokerů odmítat, abychom mohli udržet naši vysokou kvalitu a precizní zaměření na detaily. Aktuálně připravujeme otevření hned čtyř nových lokalit – vlajkovou loď na Náměstí Republiky 7, IdeaHub Smíchov, Pernerku v Karlíně a centrum Organica v Ostravě. Otevřít čtyři prémiová centra najednou je velká výzva, kterou zvládáme díky našemu špičkovému týmu odborníků v oddělení Real Estate, které jsme sestavili z expertů na komerční prostory s bohatými zkušenostmi z těch nejatraktivnějších firem na trhu.
Začali jste jako provozovatel coworkingu. Dnes už to slovo tolik nepoužíváte, spíše pojem servisované kanceláře. Znamená to, že se celý váš koncept za dobu vašeho podnikání změnil?
Dávám si pozor, abych slovo coworking nepoužíval moc často, i přesto, že ho dnes slyšíte stále nejvíce. Ano, náš koncept prošel zásadní změnou. Před pandemií jsme byli poskytovatelem prémiových prostor pro firmy všech velikostí a různých pracovních stylů. Po covidu jsme však pochopili, že koncept „one size fits all“ už nefunguje. Proto jsme se zaměřili na individuální pracovní styly a specifické potřeby firem a jejich zaměstnanců s využitím konceptu Activity-Based Workplace, který umožňuje firmám flexibilně reagovat na různé typy práce a úkolů, čímž zvyšujeme jejich produktivitu a celkovou spokojenost zaměstnanců. Dnešní Scott.Weber jde ještě dál, přinášíme do kancelářského prostředí služby a atmosféru prémiových hotelů, stáváme se v oblasti pracovních prostor spíše lifestyle hospitality agenturou. Nejde nám o to poskytnout klientům pouze ideální pracovní prostor, ale o vytváření celkového zážitku. Chceme, aby se lidé v našich centrech cítili jako hosté prvotřídního hotelu – oceňováni, vítáni a opečováváni na každém kroku. Coworking je tedy jen jednou z mnoha možností, kterou nabízíme, nikoliv stěžejním produktem.
Vy jste do tohoto odvětví vstoupili jako malá agentura. Dnes jste v Česku lídrem. To s sebou musí přinášet i slepé uličky a neúspěchy. Zažíváte je?
Někdy kolem roku 2018 jsme se stali jedničkou na českém trhu a od té doby jsme si tuto pozici udrželi. Náš tržní podíl dnes dosahuje téměř padesáti procent a za poslední roky jsme převzali tři konkurenty. Přesto, že se nám podařilo vybudovat skvělý tým více než stovky profesionálů, stále si musíme cestu prošlapávat sami. Být lídrem na trhu s sebou vždy přináší určitou míru rizika a nutnost se neustále adaptovat. Nemáme od koho opisovat, takže některé věci si musíme ověřit až za pochodu, a s tím přichází velká míra rizika. Nemáme se vždy od koho učit a některé věci si ověřujeme až během realizace. Během této cesty jsme udělali mnoho menších chyb a přešlapů, ale žádnou velkou, která by nás ohrozila. Podařilo se nám tedy se úspěšně transformovat ze začínajícího startupu do scale-up společnosti s jasně definovanou strategií, jasnou vizí a pevnou firemní kulturou.
Říká se, že přechod firmy ze startupu do fáze scale-upu bývá jedním z nejnáročnějších období pro zakladatele. Pokud souhlasíte, co konkrétně bylo pro vás při transformaci nejobtížnější?
Ano, Scale-up je moment, kdy firma vyroste z dětských bot a začne naplno šlapat do kontrolovaného růstu a s tím přichází i známé růstové bolesti, najednou se ukáže, že co fungovalo v malé firmě, přestává stačit. A upřímně říkám, že s ničím tak náročným jsem se během patnáctiletého vedení firmy nesetkal. V rámci více než rok trvající transformace na scale-up jsme letos ve Scott.Weber Workspace zavedli několik klíčových změn. Jsme finančně řízená firma s pravidelným Business Review procesem, detailním sledování KPIs, novým mzdovým a bonusovým systémem navázaným na výkonnost a s efektivnějším plánováním rozpočtů a investic. Jsme procesně řízená firma se standardizací klíčových procesů, automatizací rutinních úkolů a digitalizací systémů, včetně zavedení CRM pro správu klientů s interní WIKI naší knowledge base. Firemní kultura prošla zásadním posílením. Klíčovým nástrojem této transformace se stal Strategy House – dokument, který jasně definuje naši misi, hodnoty, vizi, zákaznický servis a USP. Díky tomu zvládneme efektivně komunikovat firemní strategii směrem k zaměstnancům i klientům. Každý v organizaci po dokončení transformace bude chápat, jak jednotlivé aspekty našeho fungování přispívají k dosažení úspěchu a udržení vedoucí pozice na trhu. Také zavádíme leadership programy pro manažery, systém interní zpětné vazby, nastavili jsme jasná pravidla pro proaktivní přístup k zákazníkům. Celkově transformujeme firmu tak, aby mohla udržitelně růst, efektivně řídit svůj provoz a udržet vysokou kvalitu služeb i při další expanzi.
Kopírujete nějaké zahraniční trendy, nebo si razíte vlastní cestu? Jak reagujete na změny v pracovním prostředí?
Jsem přesvědčený, že k úspěchu v jakékoliv činnosti osobní, profesní, ve škole, neexistují zkratky. Pokud člověk chce zůstat šestým rokem jedničkou v České republice, s ambicí být lídrem v Evropě, pak musí dělat vše na sto procent. Neustále proto sledujeme globální trendy a úspěchy našich zahraničních kolegů, nejedná se ale o jejich prosté kopírování, ve výsledku si vždy razíme vlastní cestu, vychováváme si vlastní odborníky, klademe důraz na osobní přístup a lokální specifika. Abychom mohli efektivně reagovat na změny, je stejně jako oborové znalosti důležité nastavení správné kultury a výběr vhodného typu kolegů, kteří se nezaleknou nejasných situací, umí si tvořit vlastní pravidla a poradit si v situaci, která není ani jasně podle postupu, ani černá ani bílá, spíše v nějakém odstínu šedi. Druhou zásadní filozofií naší kultury je potřeba každodenního zlepšování o malé drobnosti, říkáme tomu inovace o jedno procento, která nám pomůže posouvat hranice a být trvalým lídrem trhu.


O covidu se mluví jako o akcelerátoru změn v pracovním prostředí. Na začátku to ale vypadalo jako hrozba pro koncept sdílených kanceláří. Jak se váš byznys od té doby změnil?
Covid byl obrovský šok, ale rychle jsme ho transformovali v příležitost. Po pandemii se kancelářské prostory musely přizpůsobit novým podmínkám, především nutnosti flexibility a hybridních režimů práce. Hovoří se o konceptu tzv. Flight to quality – firmy začaly více investovat do kvalitního pracovního prostředí, well-beingu zaměstnanců a personalizovaných služeb, což se stalo pro Scott.Weber Workspace klíčovou konkurenční výhodou. To se projevilo v naší schopnosti růst i během turbulentních časů.
K jakým konkrétním změnám tedy u vás došlo?
K velice výrazným změnám. Od roku 2020 jsme narostli o sto osmdesát pět procent, což znamená, že rosteme průměrným meziročním tempem přes třicet procent. Díky covidu se primárním a preferovaným modelem pracovního prostředí stala flexibilní plně vybavená kancelář namísto tradičních kancelářských prostor, což se stalo novým standardem trhu. Výjimkou zůstávají jen velké nadnárodní korporace a státní správa, které zachovaly tradiční kancelářský model.
Před pandemií byly hlavní výhody našich flexibilních kanceláří atraktivita lokality, dostupnost pro menší klienty a nulové vstupní náklady. Už tehdy jsme výrazně investovali do kvalitního technologického zázemí. Po covidu jsme se dále přizpůsobili trendům a transformovali se do společnosti, která okamžitě splní potřeby firem hledajících koncept hybridní kanceláře, protože home office byl velmi rychle přehodnocen a přestal být nazýván Novým normálem. Změna pracovních návyků po covidu ukázala, že lidé chtějí využívat kanceláře především k socializaci, spolupráci a inspiraci. Kanceláře proto musely zcela zásadně změnit koncepční, funkční i designovou podobu.
My jsme se na tuto změnu velmi rychle adaptovali a dnes jsme nepopiratelně lídry a příkladem pro celý kancelářský trh díky pochopení moderních trendů v oblasti designu pracovních prostor a změny vnímání funkce kanceláře. V Praze ještě v této době dle mého odhadu je stále devadesát procent nevyhovujících nemoderních prostor, které nesplňují nároky na moderní koncept pracoviště. To ale není všechno, dnes nestačí mít pouze správně navržené pracovní prostory, v souladu se snahou o upevnění naší pozice lídra v poskytování moderních pracovních prostor přichází Scott.Weber Workspace s konceptem takzvané hotelifikace kancelářského prostředí.
Hotelifikace kancelářského prostředí? Co to konkrétně znamená?
Hotelifikace se stává dnes ustáleným pojmem v našem oboru prémiového pracovního prostředí, který zdomácněl po covidu ve snaze pro vytvoření výjimečného prostředí pro lidi, které potřebujete dostat zpět z home office do kanceláře. Hotelifikace kancelářských prostor inspirovaná prémiovými hotely je mnohem víc než jen o pěkné recepci, usměvavé recepční, která umí pozdravit nebo o dobré kávě. Je to transformační koncept, přenesení atmosféry, kvality a rozsahu služeb prémiových hotelů do pracovního prostředí, což zahrnuje nejen kvalitní nábytek, moderní technologie a designové interiéry, ale především komplexní přístup, který kombinuje pohodlí, flexibilitu a prvotřídní služby zaměřené na zážitek zaměstnanců. Naším cílem je vytvořit pracovní prostředí, které podporuje produktivitu, spolupráci a celkový well-being, jde o celý proces klienta od jeho příchodu do centra, strávení produktivního a spokojeného pracovního dne s možností realizace všech profesních, ale i osobních potřeb, až po jeho odchod.
V hotelu kromě toho hezkého pozdravení a recepce máme i wellness, sauny, restauraci, concierge, někdy před budovou dokonce dveřníka. To vše nabízíte?
Ano, nabízíme všechny zmíněné služby. Každé naše nově otevírané centrum kromě různě velkých a různě vybavených kanceláří, zasedacích, konferenčních a eventových prostor, je dále vybaveno wellness zónami, fitness centry, prvotřídní gastronomií pod vedením našich baristů a F&B managerů, concierge službami recepce, relaxačními zónami, hernami a dalšími amenities jako v prémiovém hotelu. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde lidé nejen efektivně pracují, ale také relaxují, inspirují se a rozvíjejí se. Proto jdeme ještě dále, nabídkou prostor s wellness zázemím to nekončí. Našim klientům dále nabízíme širokou paletu služeb jako cvičení jógy, fitness kurzy, masáže, barber, prémiovou gastronomii, concierge služby recepce, až po vzdělávací a tematické programy a eventy, scott.weber talks seriály, gamifikované workshopy, semináře zaměřené na osobní rozvoj a networking, duševní zdraví a tak dále. Jde nám o to, aby každý pracovní den byl maximálně naplněný, inspirativní a produktivní, vše v souladu s posláním naší společnosti - „jsme tvůrci nejlepších pracovních dnů a inspirativního prostředí, kde jsou lidé na prvním místě“.
Dnes spolu sedíme na DOCKu, v centru navrženém podle naší filozofie tří well-being zón – sociální, fyzická a duševní. Nabízíme zde prostory pro vzdělávání a služby, inspirativní místa pro socializaci jako kuchyň s bistrem, tiché zóny s krbem pro klidnou práci a relaxaci, wellness s masážními křesly i fitness místnost pro individuální nebo skupinové tréninky ve spolupráci s NextMove. Najdete tu také hernu s kulečníkem a fotbálkem. Vedle péče o tělo a mysl podporujeme i firemní úspěch prostřednictvím tematických a gamifikovaných workshopů, inspirativních setkání s lídry a moderních produktových školení využívajících AI. Díky tomu jsme výrazně před konkurencí.
To je obrovský posun od té původní myšlenky sdílené kuchyňky a kávy k dispozici, což bylo někdy na začátku coworkingu.
Ano, naše vize se posunula od poskytovatele standardních plně vybavených kanceláří k pozici předního evropského poskytovatele a lifestylové značky. Jdeme za svou vizí, kterou je nabídka inspirativního prostředí, které spojuje profesní růst, osobní spokojenost a životní styl. Je to o konceptu „work-life integrace“, tedy harmonie pracovního a osobního života, kde kromě prostoru klientům poskytujeme i zážitkové služby pro vzdělávání, komunitu, osobní rozvoj a wellness. Chceme se stát opravdovou lifestyle agenturou, která nabízí zážitky a kvalitu nad rámec běžných kanceláří.
Díky těmto vysokým ambicím je náš byznys model Scott.Weber Workspace velmi komplexní, dynamický a náročný na řízení, protože spojuje Real Estate development, hospitality služby, event management, gastronomii a wellness. Aby firma úspěšně zvládla svůj růst a kvalitu služeb, musí prokázat vysokou odbornost a schopnost adaptace ve všech uvedených oblastech. Klíčovými faktory úspěchu jsou pro nás excelentní řízení provozu center, orientace na zákazníka, silný brand, týmová kultura a schopnost neustále reagovat na moderní trendy pracovního života.
Na čem novém teď aktuálně pracujete?
Aktuálně se soustředíme na otevření několika nových prémiových lokalit na Náměstí Republiky 7 v centru Prahy, IdeaHub na Smíchově, Pernerka v Karlíně a dvou center v regionech, Organica v Ostravě a Dornych v Brně. Celkově investice v těchto lokalitách dosáhne téměř šest set milionů korun. Naší největší a nejbližší prioritou je nyní vlajková loď Náměstí Republiky 7. Jedná se o celou budovu na jednom z nejatraktivnějších míst Prahy. Tato lokalita představuje vrchol našeho konceptu hotelifikace – spojení exkluzivního pracovního prostředí s komfortem a službami pětihvězdičkového hotelu. Budova nabídne prémiové eventové a konferenční prostory, panoramatické terasy se zážitkovou gastronomií, špičkově vybavené wellness zázemí i služby, jako jsou fitness, masáže či profesionální péče. Vytváříme zde prostředí, které podporuje úspěch našich klientů, jejich firemní kulturu i životní styl.
Když se podíváte na historický vývoj kanceláří, ty první vznikly dejme tomu někdy před sto lety. A od té doby prošly obrovským vývojem od těch malých, poté open-space. Dnes máme servisované kanceláře, které vyšly z konceptu coworkingu. Kde vidíte budoucnost kanceláří?
Budoucnost kanceláří se bude točit kolem flexibility, technologií a potřeb mladších generací. Už dnes vidíme, že klasická představa kanceláře se rozpadá. Místo jednoho fixního pracovního místa přichází tzv. „activity-based“ prostředí, kde zaměstnanec volí místo podle typu činnosti v různých částech našich prostor. Klíčovou změnu přináší umělá inteligence a digitalizace, které ovlivňují způsob práce a také nová generace pracovníků Z a Alfa, která vyžaduje od kanceláří nejen prostor k práci, ale hlavně komunitu, inspiraci a zážitky. Scott.Weber Workspace tento trend aktivně spoluutváří tím, že vedle špičkového designu a technologií klade důraz i na prémiový servis a well-being zaměstnanců. Věříme, že kanceláře budoucnosti budou místem, kde lidé chtějí být, ne kde být musejí.
A jaké budou podle vás tedy budoucí trendy?
Nejspíš se budou i nadále rozvíjet u nás již dnes vypozorovatelné změny související s novými generacemi, jinou firemní kulturou a zejména dopadem umělé inteligence. Bude proto větší poptávka, namísto po specialistech, po univerzálních talentech, projektových manažerech a lidech schopných rychle reagovat na změny. To celkově předefinuje jak kanceláře, tak zejména způsob, jakým budeme pracovat. Pracovat se bude společně, týmově, kancelář nebude izolovaným místem, kde se čtou emaily, prostory se budou dle mého názoru i dále orientovat na inspiraci, kreativitu a osobní setkávání. Zaměstnanci se budou chodit do práce spíše potkávat, sdílet nápady, vzdělávat se a využívat technologie, které doma nemají. Význam zasedacích, eventových a týmových místností poroste, ještě více bude zvýrazněn požadavek na kvalitu, zážitek a podporu úspěchu firmy a jednotlivce. Častější budou specializované prostory, například „focus roomy“ pro soustředěnou práci nebo „team roomy“ pro krátké pracovní interakce. Velký důraz se bude klást také na prémiové eventové prostory, protože právě zážitky a kvalitní osobní setkání budou důvodem, proč zaměstnanci do kanceláře dorazí. Stále jsem ale přesvědčen, že ačkoliv se díky umělé inteligenci nebo virtuální realitě může pracovní prostředí dál výrazně měnit, touha po reálném kontaktu a osobní interakci nikdy nezmizí.