Nová generace udržitelných letišť

10 letištních projektů, které chtějí snížit uhlíkovou stopu

S rostoucím důrazem na dopady letectví na životní prostředí přicházejí architekti z celého světa s novou generací letišť, která se musí více zaměřit na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy. Jsou ale opravdu letiště, která využívají dřevo, solární panely, modulární výstavbu, a dokonce i obří vodopád ke snížení svého ekologického dopadu udržitelnější?

Přinášíme vám přehled deseti nejnovějších projektů navržených tak, aby minimalizovaly uhlíkové emise. Tyto projekty vznikají navzdory kritice, které v posledních letech čelilo několik mezinárodních architektonických studií kvůli jejich zapojení do návrhů letišť a obrovským emisím spojeným s leteckou dopravou. V roce 2020 britská studia Foster + Partners a Zaha Hadid Architects dokonce vystoupila z iniciativy Architects Declare na protest proti kritice jejich práce v leteckém sektoru. Zakladatel Foster + Partners, Norman Foster, následně obvinil architekty, kteří se od těchto projektů distancují, z pokrytectví a argumentoval tím, že architekti by měli pomáhat snižovat uhlíkovou stopu letectví tím, že navrhnou ekologičtější letiště.

1. Terminál A na letišti Curych, Švýcarsko (BIG a HOK)

Dánské architektonické studio BIG a americká firma HOK nedávno představily návrh nového terminálu a řídicí věže na letišti v Curychu, jejichž otevření se plánuje na rok 2032. Hlavní konstrukci budovy budou tvořit velké V-tvarované sloupy z místně získaného dřeva, které se rovněž použije na podlahy a stropy, což odkazuje na tradiční švýcarské alpské stavby.

2. Letiště Seattle-Tacoma, USA (Miller Hull Partnership a Woods Bagot)

Rozšíření letiště Seattle-Tacoma o 13 520 metrů čtverečních bude mít za hlavní prvek velké centrální schodiště a sochařský pilíř obložený místním douglasovým dřevem. Podle architektů bude projekt, jehož dokončení se plánuje na rok 2027, využívat strategie ke snížení uhlíkové stopy včetně fotovoltaických panelů na střeše, elektrochromatických oken a vytápění bez fosilních paliv.

3. Aile Est na letišti La Genève Internationale, Švýcarsko (RBI-T)

Nově dokončený terminál Aile Est, navržený konsorciem včetně britského architektonického studia RSHP, nahradil zastaralou budovu ze sedmdesátých let. Budova je koncipována tak, aby produkovala více energie, než spotřebuje, díky využití geotermálních pilířů a dalších obnovitelných zdrojů. Její modulární konstrukce navíc minimalizovala odpad během výstavby a umožňuje budoucí recyklaci nebo rozšíření.

4. Letiště Shenzhen Bao'an, Čína (RSHP)

Studio RSHP navrhlo terminál pro letiště v Shenzhenu s důrazem na kompaktnost, regulaci solárního záření, nízkou spotřebu vody a využití dešťové vody. Budova zahrnuje rozsáhlé zelené plochy, včetně centrální kryté zahrady o rozloze 10 000 metrů čtverečních, kterou ročně projde 31 milionů cestujících.

5. Mezinárodní letiště Rudé moře, Saúdská Arábie (Foster + Partners)

Foster + Partners se snaží získat pro toto letiště, které se staví v saúdskoarabské poušti jako součást rozsáhlého turistického projektu Rudé moře, certifikaci LEED Platinum. Letiště bude poháněno stoprocentně obnovitelnou energií a jeho unikátní design s pěti pavilony ve tvaru písečných dun umožní minimalizovat energetickou náročnost tím, že umožní uzavření některých částí letiště během období nízké poptávky.

6. Letiště Delhi Noida, Indie (Nordic Office of Architecture, Grimshaw a Haptic)

Tento rozestavěný terminál byl označen jako „nejzelenější letiště Indie“. Podle návrhářského týmu, složeného ze studií Nordic Office of Architecture, Grimshaw a Haptic, bude budova uhlíkově neutrální díky integrovaným vnitřním stromům a krajinářskému dvorku, který přispěje k pohlcování oxidu uhličitého.

7. Terminál T2 na letišti Guadalajara, Mexiko (CallisonRTKL)

Solární panely, stínění a přirozené osvětlení spolu s perforovaným dřevěným stropem výrazně sníží uhlíkovou stopu nové budovy v porovnání s podobnými terminály. Architekti z CallisonRTKL uvádějí, že díky více ekologickým strategiím se sníží spotřeba energie o šedesát procent a uhlíková stopa projektu o devadesát procent, což odpovídá vysazení 27 300 stromů ročně.

8. Letiště Beijing Daxing, Čína (Zaha Hadid Architects)

Hvězdicovitě tvarované letiště Beijing Daxing, navržené zesnulou Zahou Hadid ve spolupráci s firmou ADPI, bylo dokončené v roce 2019 a patří s rozlohou 700 000 metrů čtverečních k největším na světě. Je napájeno solárními panely, využívá rekuperaci tepla přes geotermální čerpadlo a má systém sběru dešťové vody.

9. Letiště Marseille Provence, Francie (Foster + Partners)

Foster + Partners museli obhajovat udržitelnost svého návrhu proskleného terminálu na letišti Marseille Provence poté, co projekt zpochybnil francouzský úřad pro životní prostředí. Podle studia však jejich návrh překonává francouzské ekologické normy HQE a splňuje přísnější standard E+C-, který podporuje nízkouhlíkové a energeticky pozitivní budovy.

10. Jewel Changi Airport, Singapur (Safdie Architects)

Obrovský skleník obklopující nejvyšší vnitřní vodopád na světě přivádí do letiště Jewel Changi velké množství rostlin schopných absorbovat uhlík. Vodopád Rain Vortex, vysoký čtyřicet metrů, sbírá dešťovou vodu z častých bouřek v Singapuru, přirozeně chladí vzduch v budově a zároveň umožňuje opětovné využití zachycené vody.

Budoucnost ekologických letišť

Nové návrhy ukazují, že udržitelnost v letectví není nemožná. Moderní architektura a inovace pomáhají měnit letiště v energeticky efektivní a ekologicky šetrné uzly, které reagují na globální výzvy spojené s klimatickou změnou.


Text: Pavel Souček

Foto/vizualizace: Woods Bagot and Miller Hull Partnership, BIG, Joas Souza, RSHP, Foster + Partners, Grimshaw, CallisonRTKL, Hufton + Crow, Peter Walker and Partners Landscape

Mohlo by vás zajímat