Centrum Brna s Novým nádražím propojí bulvár

Debata o podobě a umístění hlavního vlakového nádraží v Brně trvá již sto let. Zásadní rozhodnutí padlo v roce 2018, kdy Ministerstvo dopravy ve spolupráci s městem Brnem a Jihomoravským krajem rozhodlo, že nové nádraží bude umístěno u řeky Svratky.

V soutěži, která proběhla v roce 2021, zvítězili architekti z nizozemských studií Benthem Crouwel Architects a West 8 a výstavba nádraží by měla začít v roce 2028, tedy ve stejném roce jako pražské Hlavní nádraží a za dalších šest let by mělo přivítat první cestující.

Nový dopravní uzel bude sloužit nejen vlakové dopravě, ale také autobusům a tramvajím. Prostor nádraží bude logicky uspořádaný pro pohodlný a bezpečný přechod cestujících mezi nástupišti, vyvýšená nástupiště zajistí dostatek místa a dobrou orientaci, s peróny umístěnými o úroveň výše nad nádražním náměstím, vstupní halou a průchodnou pasáží s obchody. Přirozené denní světlo je zásadní pro celé Nové nádraží a počítá se s ním i nad nástupišti, která překlene skleněná střecha. Cestující nepřijdou ani o pohled na brněnský Petrov a cihlové nosníky vstupní haly připomenou historickou stavbu Malé Ameriky, původně sloužící jako vlakové skladiště. Nové nádraží počítá s využitím nových technologií s ohledem na životní prostředí, včetně zelených ploch a fotovoltaiky.

Nové nádraží se má stát centrálním bodem rozvíjejícího se území jižně od centra Brna. V lokalitě Trnitá, která prochází dynamickým vývojem, je aktivních celá řada velkých developerů, jako jsou CTP, Crestyl nebo Domoplan a nádraží s centrem města bude spojovat bulvár. Tato nová část Brna má poskytnout domov, práci a zábavu až 15 tisícům lidí. Město chce v této lokalitě společně s investory vybudovat moderní a udržitelnou čtvrť s množstvím zeleně, cyklostezek a parků.


Text: Dana Hradecká

Vizualizace / Foto: Benthem Crouwel Architects, Crestyl, Kancelář architekta města Brna

Mohlo by vás zajímat