Bývalý hokejový hráč NHL se rozhodl jít cestou realitního profesionála, který v Praze vyhledává staré činžovní domy a snaží se jim vrátit jejich ztracenou noblesu. Petr Míka se hokeji věnuje dál, i když už jen okrajově. Jeho hlavní aktivitou se stal prodej pražských prémiových bytů a domů, a to v lokalitách, které jsou nebo teprve budou „dobrou adresou“.
Jste realitní společnost, která zprostředkovává prodej rezidenčních nemovitostí, ale věnujete se i vlastní výstavbě. Která činnost u vás převládá?
V tuto chvíli vede prodej bytů v našich rezidenčních projektech Chlumova 3 a Tachovské náměstí 5 v Praze. K tomu připravujeme rekonstrukci a prodej bytů v dalším činžovním domě na adrese Křižíkova 93. V těsném závěsu se ale drží prodej second-hand nemovitostí od jiných majitelů.
A co děláte raději?
Prodej našich nemovitostí je časově náročnější, protože jsme u nich od začátku. Pomáháme s akvizicí činžáku, kde se řeší, jestli má jeho nákup a renovace byznysovou perspektivu. Z hlediska marketingu se na naše projekty váže mnohem více kreativy. Zamýšlíme se, kdo vlastně budou koncoví zákazníci, tedy budoucí majitelé bytů. S tím souvisí příprava webu a vizualizací bytů a také tvorba standardů pro vybavení domácností. Když nás osloví klient, abychom zobchodovali jeho nemovitost, je to více osobní a založené na důvěře. Second-hand nemovitost náš tým méně zaměstnává, protože už je hotová. Rovnou děláme SWOT analýzu. Definujeme slabé a silné stránky nemovitosti, a tím pádem i profil ideálního kupce. Pro něj připravujeme inzerci tak, aby ho oslovila. Baví mě obojí. Baví mě historie domů, vymýšlení a tvoření jejich propagace. Samotný prodej je zase o potkávání zajímavých lidí. Jsem spokojený, když se deal povede. Užívám si, jak se kupující na nemovitost těší a když při předání vidím spokojené lidi na obou stranách.
U toho vlastního developmentu jste se zaměřili hlavně na rekonstrukce historických bytů a činžovních domů. Proč právě rekonstrukce?
V Praze je spousta úžasné architektury a pokud najdeme nemovitost v původní zástavbě, která je šedivá a zanedbaná, tak nás baví vrátit jí ztracenou noblesu, kterou měla, když byla čerstvě postavená. Taková renovace pak rozproudí celou ulici. Vrací do historických nemovitostí život, protože do nich vrací lidi. Praha má dlouhodobě nedostatek nových bytů. Přitom tu skvělá infrastruktura umožňuje plnohodnotný život. Naše rezidence vyhledávají lidé, kteří oceňují výdobytky velkoměsta a nechtějí dojíždět do satelitu. Je to o filozofii člověka, který si uvědomuje hodnotu svého času a nechce ho marnit v dopravě. Když bydlíte v širším centru, jste všude rychle a zbývá vám víc volna.
Je to hlavně o těch dobrých adresách?
O adrese je to v Praze vždycky. Čím je lepší, tím vyšší má nemovitost hodnotu. Proto k pronájmu či prodeji nabíráme second-hand nemovitosti z top čtvrtí. Aktuálně inzerujeme unikátní byty s terasami, odkud jsou naprosto snové výhledy. Jeden je v Malvazinkách, druhý Na Hřebenkách. V prémiových ulicích na Starém Městě zase stojí paláce, kde od počátku bydleli movitější lidé a tento punc člověk nepředevelopuje. Ten už tam prostě je. Proto máme v portfoliu třeba luxusní mezonet v Široké 12. Mezi prestižní lokality patří i nábřeží. Vltavu developer také neudělá. Je to nádherný kýč a lidi pohled na vodu uklidňuje. Příkladem jsou výhledy z oken secesního domu, který prodáváme na Rašínovo nábřeží. Když v něm bydlíte, díváte se na řeku s mosty a protilehlý Pražský hrad. Kdysi industriální Karlín je dnes také žádaný. Po povodních 2002 ho začala spousta investorů revitalizovat. Původní široké ulice lemované stromy jsou tu oproti jiným čtvrtím navrženy jako šachovnice do pravých úhlů. Proto se v nich cítíte volně a svobodně. Nemovitostí pro náš renovační typ developmentu je tu sice pomálu, nicméně jsme v prosinci koupili úžasný secesní činžák na adrese Křižíkova 93.
Které pražské adresy mají popularitu teprve před sebou? Mluví se o Nuslích, Žižkovu a Libni.
Ano, přesně z tohoto důvodu jsme na Žižkově investovali do činžovního domu na Tachovském náměstí. Když nám ležel jako akvizice na stole, slyšel jsem v rádiu, že město schválilo revitalizaci náměstí. Okamžitě jsem aktivoval náš development, ať budovu koupí. Také jsme věděli, že bude revitalizován i přilehlý park Vrch Vítkov, což je velká přidaná hodnota pro budoucí majitele bytů. Budou žít v pěkném čistém prostředí v širším městském centru, přesto hned u přírody, kam si můžou jít zaběhat nebo vyvenčit psa. Pár minut od Vítkova se nachází i naše další rezidence Chlumova 3. Co se Libně týče, tady prodáváme vyhlídkový podkrovní byt Nautica, kde si teď spolu povídáme. Architekt ho dotáhl k naprosté vizuální a technologické dokonalosti.
Většina pražských čtvrtí je pro spoustu lidí nedostupná. O jaké byty je vlastně dnes mezi lidmi největší zájem?
Největší likviditu mají v našem portfoliu malometrážní byty 2+kk od čtyřiceti do padesáti metrů čtverečních s pěkným půdorysem a koncovou cenou šest až osm milionů korun. Naši koncoví zákazníci přitom nejsou jen lidé, kteří si kupují vlastní bydlení. Zhruba polovinu tvoří investoři, kteří chtějí novou nemovitost, s jejíž údržbou nebudou mít starosti a rychle ji pronajmou. Díky tomu mají dobře uložené peníze. Pokud by se dostali do svízelné životní situace, tak ví, že se tato nemovitost zase dobře a relativně rychle prodá. Likvidita je totiž u nemovitostí v porovnání s akciemi pomalejší. Na druhou stranu představují jednu z nejbezpečnějších dlouhodobých investic, která má navíc schopnost při dobrém pronájmu generovat cashflow.
A jak se dnes prodávají drahé prémiové nemovitosti?
To je odlišný trh, kde obchodují velmi bonitní lidé. Když nějakou exkluzivní nemovitost chtějí, tak si ji prostě koupí. Jedná se o trh víceméně stabilní a neměnný. I když nemovitosti v hodnotě kolem třiceti milionů korun si ještě nedávno díky nízkým úrokovým sazbám kolem 1,8 % kupovali lidé s vysokými příjmy na hypotéky. Tito klienti v důsledku zvýšení sazeb trochu ubyli. Kromě toho očekávali zlevnění luxusních nemovitostí, ke kterému ale nedošlo, protože jejich majitele nenutí žádná nouze k prodeji.
Je větší zájem o tzv. shell & core, tedy holobyty, nebo spíš o hotové byty navržené architektem?
Podle mě by lidé v námi rekonstruovaných činžovních domech nejradši koupili byty zařízené ideálně včetně kuchyně a vestavěných skříní, aby se mohli rovnou nastěhovat. To je dané výkonovou dobou, v níž žijeme. Všichni jsme vytíženi a nechceme ve volnu objíždět showroomy s kachličkami a vybírat si z nepřeberného množství. Existuje pár výjimek, kdy má kupec v rodině stavaře, který se mu o shell & core nemovitost postará místo nás. Nicméně většina lidí si vybere z našich standardů, které jsou kvalitní, ať jsou to dlažba, dveře nebo sanita a my jim byt dokončíme.
Jak to probíhá?
Developer dělá shell & core, tedy připraví nemovitost takzvaně na cihlu, většinou u exkluzivních adres a spíše v zahraničí, třeba Americe, když jde o nějaký velký unikátní prostor. Předává tím kupujícímu čisté plátno v super lokalitě se super výhledy, který do toho vstoupí se svým architektem, s nímž většinou spolupracuje opakovaně, a ten mu vytvoří něco speciálního.
Kdysi jste se aktivně věnoval hokeji, dokonce jste působil v NHL. Zahrajete si ještě?
S hokejem jsem začínal v šesti letech na Slavii. Pak jsem se přes reprezentace dostal na draft, kde jsou zastoupené všechny týmy NHL a ty si tam vybírají talenty z celého světa. Já byl draftovaný týmem New York Islanders a šel jsem do Ameriky, kde jsem působil převážně v záložním týmu v Massachusetts. Když mi bylo kolem dvaceti let, odehrál jsem pár zápasů i za hlavní tým. Teď hrajeme hokej pravidelně každou středu už pátým rokem vždy od osmi ráno ve Strašnicích. Máme tým BOUTIQ On Ice a k tomu občas jedu na nějaký turnaj nebo exhibici.
Je pravda, že ta sportovní disciplína se u sportovců v podnikání pozná?
Disciplínu řadím mezi velké ctnosti. Bez ní člověk mnoha cílů nedosáhne. Ne vše jde hladce, a právě disciplína nám pomáhá překonávat překážky, ať už v osobním životě nebo v práci. Přes hokej jsem se s disciplínou seznámil už jako malý kluk. Můj cíl byl zahrát si v NHL, kam jsem se ale nedostal proto, že bych byl tak mimořádný talent, ale právě díky vytrvalosti a disciplíně. Když začnete v dětstvím s hokejem, tak ho neumíte. Musíte se ho nejdřív naučit. Úplně stejně se stanete obchodníkem nebo marketingovým specialistou. Když uděláte chybu, zvednete se a pokračujete a takhle se formujete, až se tím hokejistou nebo třeba dobrým právníkem stanete. Je to o soustavném úsilí.
Název Boutiq evokuje exkluzivitu, ale i tak trochu komornější měřítko. Nebude vás ten název brzdit, když budete chtít růst?
Když jsme zakládali realitku a řešili jméno, dotklo se nás slovo Boutiq nejvíc. Dnes už kromě Real Estate existuje celá struktura včetně developmentu jako Boutiq Group. Boutiq asociuje, že přijdete na čisté voňavé místo, kde se cítíte dobře. My jsme ho spojili s nemovitostmi, protože je máme rádi. Milujeme Prahu a její historii, a proto se věnujeme boutiquovým renovacím činžovních domů.
Jak budou podle vás v Praze vypadat tradiční dobré adresy za dvacet, třicet let?
Vltava se mi teď zdá trochu nedoceněná ve srovnání s řekami v jiných evropských metropolích. Všeobecně si myslím, že Praha jako taková bude jednou velkou dobrou adresou. Prémiové adresy dneška zůstanou a k nim přibydou Žižkov a Holešovice. Konkrétně v Holešovicích investuje město do revitalizace Vltavské, která není úplně sexy. U výstupu z metra pod lávkovým mostem, kde jsou bezdomovci, by měla vyrůst nová pražská filharmonie. Holešovice pozdvihne i obrovský developerský projekt v Bubnech. To vše Holešovice úplně vystřelí.