Karina Svoboda:

Život mezi uměním, historickými domy a borovicemi ve tvaru deštníku

Narodila se v rodině s bohatým kulturním zázemím, její maminka pochází z Ruska, otec z Řecka. Do České republiky se Karina Svoboda přistěhovala před pětadvaceti lety, na trhu realitního rezidenčního developmentu se pohybuje sedmnáct let a za tu dobu zrealizovala patnáct developerských projektů. Ve společnosti Satpo development získala cenné zkušenosti v projektovém managementu, stavebnictví i obchodu, v současnosti je partnerkou fondu VERTEX FUND, kde zodpovídá za řízení obchodu a realizaci developerských projektů. Karina se věnuje především rekonstrukcím, jak v České republice, tak i v Monaku. Je také spolumajitelkou společnosti NOVOSTAVBY.com, nabízí poradenské služby malým a začínajícím developerům a je autorizovaným zástupcem Ministerstva pro místní rozvoj pro certifikaci realitních makléřů. Její záliby v umění, designu a architektuře se promítají i do její profesní filozofie, Karina klade důraz na estetiku a promyšlený koncept svých projektů. Spolu s týmem VERTEX FUND razí filozofii „niche“ projektů, které se soustředí na vysoce specifické potřeby trhu. Ve svých projektech předvídá měnící se trendy v oblasti novostaveb a strategicky reaguje na požadavky klientů. Její práce je nejen o číslech, ale i o vášni pro detail, kvalitu a inovaci.

V realitním developmentu působíte sedmnáct let, jaký je váš pohled na současný stav vašeho odvětví?

Development je pro mě dialogem mezi minulostí, současností a budoucností. Po těchto letech jsem pochopila, že nestačí jen stavět budovy, ale je potřeba vytvářet příběhy, které propojují generace. Nejvíce mě překvapilo, jak hluboký vliv na mě má proces rekonstrukce historických domů. Naučila jsem se přijímat prohry s větrnými mlýny našich slavných úřadů s pokorou a vidět v nich příležitosti k růstu a psychologii dialogu. Development mě naučil být zemí plodnou, ale někdy i bezvýznamnou. Je to cesta přijetí i pokoření s možností kreativního přesahu.

Zmiňujete rekonstrukce historických domů. To není jednoduchá disciplína, co vás na nich přitahuje?

Historické budovy mají svou duši, která mě fascinuje. Například u našeho projektu na Královských Vinohradech jsem se v archivech dostala k původním plánům z roku devatenáct set pět. Bylo tam vše, příběhy majitelů, pečlivost architekta a historie, kterou cítím jako privilegium oživit. Každý detail, jako například voskovaný papír, krásopis, královská razítka. A to mi připomíná, že naše práce je mnohem víc než jen renovace. Cítím obrovskou odpovědnost před minulými i budoucími generacemi.

Jak podle vás vypadá ideální byt, který splní současné městské potřeby?

Ideální byt musí být funkční, estetický a přizpůsobený potřebám moderního života. Vše důkladně zjišťujeme od potenciálních klientů prostřednictvím kvalifikovaných dotazníků na portálu Novostavby.com, neprojektujeme slepě. U menších bytů do velikosti pětačtyřicet metrů čtverečních navrhujeme dispozice tak, aby byl každý centimetr maximálně využit. Vestavné úložné prostory, promyšlený design koupelen, kde je místo i na pračku a sušičku, a vše doplněné designovým vzhledem s LED osvětlením, částečným obložením zrcadlem pro optické zvětšení koupelny a funkční deskou s umyvadlem, jsou pro nás samozřejmostí. Důležitá je i předvídatelnost, klienta musíme nadchnout základním nadstandardním řešením tak, jak to nejlépe umíme, bez nutnosti dalších změn, jen případným výběrem barevnosti materiálů.

Kdo jsou vlastně vaši typičtí klienti a co od vás očekávají?

Naši klienti jsou většinou investoři nebo lidé, kteří oceňují náš „niche" přístup. Společně s architekty jim pomáháme sestavit byt přesně podle jejich potřeb, což jim dává pocit sounáležitosti ještě v době projektování. Doba, kdy se prodávalo nepromyšleně sedmdesát pět metrů čtverečních, 2+kk přes Sreality, je pryč. Dnes musíme předvídat potřeby klienta, nabízet chytrá řešení a maximálně využít potenciál prostoru. Tedy dle našeho motta, které je smart development.

Co vás k novým projektům motivuje?

Nejvíce mě motivuje propojení historie a současnosti. Každý nový projekt je jako dobrodružství, odhalování příběhů domů a jejich obyvatel. Fascinuje mě proces hledání v archivech stavebního úřadu, kde nacházím stopy minulosti, které pak mohu přenést do současnosti. U domu na Královských Vinohradech například víme o původní majitelce Alžbětě Hrabě a architektovi Františku Hlaváčkovi, místnostech pro služky a jiných rituálech každodenního bydlení na Vinohradech. Práce na těchto projektech mi dává pocit propojení s něčím větším, než jsem já sama v okamžiku současnosti.

Působíte hlavně v lokalitě Prahy 2, jak tam vnímáte současnou situaci na trhu s nemovitostmi?

Praha 2 je teď opravdu přesycená, v okruhu dvou kilometrů se nabízí deset developerských projektů. To zvyšuje tlak na prodeje a předprodeje a snižuje možnosti maximálního vytěžení trhu. Naštěstí naše projekty mají unikátní charakter, optimalizované dispozice, vysokou kvalitu zpracování a design, který reflektuje potřeby klientů. Nabízíme například 3+kk na šedesáti šesti metrech čtverečních, což je něco, co většina konkurence v této lokalitě neumí. Zároveň čelím kritice, že zmenšuji typově dispozice a degraduji standard bydlení. Vyvracím to i na svých francouzských realizacích okolo Monaka, kde metry jsou na váhu diamantů, staví se do moře a například nový projekt knížectví Monaka Mareterra má cenovku dva a půl milionu na metr čtvereční.

Co je vaší vášní mimo development?

Moje rodina, naše tradice a rituály jsou pro mě klíčové. S manželem spolu vedeme více projektů a maximálně se doplňujeme na úrovni telepatie. Miluji chvíle, kdy jsme spolu u jednoho stolu, ať už doma nebo v jižní Francii, kde mě inspirují borovice ve tvaru deštníku (umbrella pine tree, pozn. redakce), které jsou pro mne symbolem obdivu a pokory, moudra a být nad věcí. Dále dlouhé večeře, kultura stolování a středomořský klid. Jsem fascinovaná harmonií mezi přírodou a člověkem, podpořenou všemi smysly, probouzením vůní rozmarýnu a borovic. V developmentu je mou vášní umělecký přesah. Snažím se do každého projektu vnést něco víc než jen funkčnost, tedy umění, knihovny, gramofony nebo moderní technologie, které citlivě respektují ducha daného místa. Důležité jsou i detaily, jako je čisticí systém úpravy vody v domech, důmyslné úložné prostory nebo decentní designové prvky, které zvyšují kvalitu bydlení. Například úložné boxy pro balíčky na dálku ovladatelné, společná dílna pro nebo i banalita jako centrální vypínač.

Co vám naposledy vyvolalo úsměv na tváři?

Naposledy to byl balet nazvaný Proces inspirovaný dílem Franze Kafky. Usmála jsem se, protože představení bylo neskutečně silné a krásně reflektovalo absurditu a byrokracii, kterou znám z každodenního života při řešení stavebně povolovacích procesů. Zároveň jsem pocítila smutek, protože mi to připomnělo, jak často v naší práci bojujeme s větrnými mlýny. Ta paralela mezi Kafkovým světem a naším developmentem je až mrazivá. Byla to pro mě hluboká a zároveň osvobozující zkušenost, přijmout, že některé věci nejdou uspíšit ani zjednodušit, a naučit se v tom hledat klid a pokoru.


Text: Dana Hradecká

Foto: Ondřej Košík

Mohlo by vás zajímat